Senegal Prikbord
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Maidentrip Aline Sitoé Diatta

Ga naar beneden

Maidentrip Aline Sitoé Diatta Empty Maidentrip Aline Sitoé Diatta

Bericht  ClaudiaSenegal za okt 11, 2008 12:30 pm

279. Eintrag
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Het moeten niet altijd gazelles zijn

Men zegt wel eens dat de Westerse kijk op Afrika er een is van armoede, geweld en corruptie. Afrikaanse auteurs werken daar wel aan mee, veel, zéér veel kommer en kwel. Even enkele voorbeeldjes. Voor Senegal hebben we Diarytou Bah (mijn jeugd hield op in Rotterdam) Kadhy (verminkt) en Mariama Bà (Een lange brief) Voor Mali Kris Holloway (Monique en de mangoregens) Chika Unigwe (Nigeria) heeft het over prostitutie en vrouwenhandel. Boeken over kindsoldaten, weeskindjes, verkrachtingen,plunderingen,Aids,bloeddiamanten passeren de revue. Donker Afrika voorwaar. Nu schijnt er wel een licht in die duisternis, de boeken van Alexander McCall Smith, in Zimbabwe geboren en residerend in Edinburgh waar hij medisch recht doceert aan de universiteit. Zijn hoofdpersonage Mma Ramotse is een traditioneel gebouwde Botswaanse vrouw (zij past bv niet in alle zetels) die eigenaresse is van het enige vrouwelijke dedectivebureau in Gabarone.
Zij is verloofd (later getrouwd) met de beste automonteur van Botswana die eigenaar is van een garage. Haar secretaresse en vriendin is ook traditioneel gebouwd, alhoewel in iets mindere mate en heeft haar opleiding afgemaakt met 9,7 der punten. De verhalen schommelen voort in Afrikaanse tijd, wat detectivewerk nu en dan maar vooral veel rooibosthee drinken. Ook een totaal gebrek aan schietgeweren en eng toegetakelde mensen,al levend of dood die een handelsmerk van de Westerse detectiveliteratuur schijnen te zijn. De verhalen van Alexander McCall Smith weten me telkens een glimlach te ontlokken (lees maar big smile:d) Stress bevrijdend en aanradertjes.

13.3.2008 um 11:15
--------------------------------------------------------------------------------
1. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Ze gaan mijn paradijsje naar de verdommenis helpen:ahttp://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7522157.stm

5.8.2008 um 11:09:33
--------------------------------------------------------------------------------
2. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
ook een beetje laat,had misschien nog net de aftiteling kunne zien maar weet nu dat deze film bestaat,waarvoor mijn oprechte dank
'tpaaskonijn

24.3.2008 um 12:21:22
--------------------------------------------------------------------------------
3. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Ik zie zojuist dat er op BBC1 een verfilming is van de boeken van A.MacCall Smith "The no.1 Ladies Detective Agency" binnen 1O minuten. Wel wat laat maar diegenen die dit bericht lezen kunnen wellicht nog een kijkje nemen.

23.3.2008 um 21:52:46
--------------------------------------------------------------------------------
4. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Volgens mij start de reeks met 'Het geheim v.d. krokodil' waar de erfenis van vader ramotse en de start van het dedectivebureau worden beschreven (kan ook een spel zijn van uitgeverijen met verschillende titels voor hetzelfde boek).
Zou wel graag willen wonen in het Botswana van A.McCall Smith, ben mijn rugzakske al aan't pakken.:d

14.3.2008 um 17:20:03
--------------------------------------------------------------------------------
5. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Met mijn fantasie viel het wel mee:-S evenals het Noorden van Senegal is Botswana ook 'een pays aride' alhoewel de desertificatie m.i. groter is in B. Verder hebben ze in B. ook het wonder van de Okavango,van veel zand naar veel water zeg maar, maar dat hebben ze in Senegal ook met de overgang van het 'droge' Noorden naar de 'natte' gebieden van het Zuiden, de Casamance. En een koe is een koe, misschien niet van uitzicht maar wel zeer gegeerd in beide landen (komen nogal veel koeien in zowel de boeken als in de film voor). En voor de rest waren de dames ook geen verrassing, kleurrijk zoals altijd en in alle maten en gewichten.

24.3.2008 um 16:19:54
--------------------------------------------------------------------------------
6. Antwort
Absender: barbarita
Email: s.barbarita@gmail.com
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Vond het een leuke film, maar ik ken de boeken niet, dus geen vergelijking te maken. Vond het vooral leuk gespeeld en aardig een Afrikaanse (Botswaanse ?) sfeer weergeven en het werd gelukkig niet overdreven of belachelijk gemaakt zoals soms gebeurt, ze speelden veel beter dan de gemiddelde (Nederlandse) soap, die je hier ziet op tv, waar ik daarom ook nooit naar kijk.

25.3.2008 um 10:04:58
--------------------------------------------------------------------------------
7. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
haha Ed,goede zeden voor mooie meisjes.
ik denk dat de reeks start met "de erfenis van vader ramotswa".soms grappig en herkenbaar,soms beetje naief vlot geschreven fictie reeks voor een ontspannend terrasje maar daarvoor neemt men voorlopig best het vliegtuig.
de lach van birgui(hans taal)beetje zelfde trend


13.3.2008 um 11:41:38
--------------------------------------------------------------------------------
8. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Zoals steeds, het boek was beter. Wel mooie beeldjes.Smile

24.3.2008 um 13:23:26
--------------------------------------------------------------------------------
9. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
En Eddy was 't de moeite?
Heb het nu pas gelezen....

24.3.2008 um 11:34:19
--------------------------------------------------------------------------------
10. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Das meestal zo hé.
Ben naar de kite runner gaan kijken gisteren en ook daar was het boek beter dan de film,muziek was wel prachtig.(gaat wel niet over Senegal dus Mad)Denk ook wel dat het logisch is hé in een boek wordt veel meer verteld dan in een film en een niet te onderschatte item is ook je eigen fantasie .

24.3.2008 um 15:37:29
--------------------------------------------------------------------------------
11. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Fantasie bedoel ik positief hier hé,als je een boek leest gebruik je daarvoor toch je eigen fantasie dat maakt de ervaring net zo fijn

24.3.2008 um 19:02:49
--------------------------------------------------------------------------------
12. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Was geen kritiek Tania:)

24.3.2008 um 19:16:22
--------------------------------------------------------------------------------
13. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Even verduidelijken. Ik bedoelde dat mijn fantasie gelijk liep met landschappen en situaties beschreven in de boeken van A.McC.S en de verfilming staafde me in mijn mening, of met mijn fantasie valt het wel mee. Of de vergelijking Botswana - Senegal dat ook doet zal moeten blijken aan eventuele antwoorden op dat item.Smile

24.3.2008 um 19:28:05
--------------------------------------------------------------------------------
14. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Ik dacht dat ik je fantasie verkeerd begrepen had met dat lelijk smoeltje:-S en het is niet mijn bedoeling om iemand af te breken daarvoor zijn andere prikborden vandaar mijn verheldering.

24.3.2008 um 19:56:02
--------------------------------------------------------------------------------
15. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
haha, dat lelijk smoeltje:)

24.3.2008 um 20:51:32
--------------------------------------------------------------------------------
16. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Verbaasd me niks, even een recensie :
Alle grote kanonnen werden ingezet: Anthony Minghella (English patient en Cold mountain) kreeg bij het schrijven de hulp van Richard Curtis (Four weddings and a funeral) die de script lichter en grappiger maakte. Producer is Sydney Pollack.

25.3.2008 um 15:26:02
--------------------------------------------------------------------------------
17. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Krijg de link niet open Sad

5.8.2008 um 14:43:47
--------------------------------------------------------------------------------
18. Antwort
Absender: Jan
Email: j.rosseel@hotmail.com
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Zolang je het flesje open krijgt is er geen probleem :-D

Botswana in a froth over beer

By Letlhogile Lucas
BBC News, Gabarone


Botswana's cabinet has approved a drastic increase in the price of beer - a staggering 70%, to take effect in three weeks' time.

Drinkers would be hit hard by the new proposals It is part of a crackdown on alcohol driven by Botswana's new President Ian Khama. As a committed Christian, he has a zealous dislike for the "evils of drink". His father, Botswana's founding President Seretse Khama, died at the relatively young age of 59 of cancer and liver problems. He was known to be a heavy smoker and drinker. Now his son is particularly concerned about alcoholism, which he says can result in ruined lives and misery for many. It is a position that he set out at his inauguration speech on 1 April. "Abuse of alcohol is one of the ills that we have to address as a nation," he told the thousands who had gathered for the event. At a recent Kgotla - a traditional meeting place where national issues are debated - President Khama announced that a new alcohol tax would be introduced, which would raise prices by 70%. He added that if the manner in which people drink and use alcohol does not improve in three months, there would be a further increase of 70%.
This is going to ruin our business
Irene, bar owner
The government has recently appointed a task force to find ways of regulating shabeens - informal drinking bars - as well as traditional home brews. In Botswana, alcohol abuse is blamed for various socials problems such as domestic violence, road accidents, juvenile delinquency and the spread of HIV/Aids. The government has the backing of the Botswana Council of Churches, which has been sitting on a national committee looking at social values and morals. "We have been worried by drinking patterns in Botswana," the organisation said in a statement, "which have resulted in families falling apart and domestic violence."
Drinkers unimpressed But the president's announcement that alcohol prices would go up did not go down well with beer-sellers and consumers alike who were feeling decidedly flat. "Seventy percent is too much, " said Ludo, a young drinker at a bar in Gabarone.

It does not address alcohol abuse
Kgalagadi Breweries
"The president should accept that there are no recreational facilities and he should come up with alternatives." "I am young and when I am done with university classes what will I do?" he asked. "This is going to ruin our business," said Irene, who manages Linga Longa, a popular bar at the Riverwalk mall in the city. "We have to buy from suppliers who will also increase their selling prices and we will have to do the same if we have to make profit. I do not see people coming to buy alcohol," she said. While understanding the reasons for the price increase, the main brewery company in Botswana said this was not the right way to go about tackling alcoholism. "We are talking to the government to make them understand the implication of the price hikes," Kgalagadi Breweries Limited said. President Khama's father was a heavy drinker "We share the government's concern about the harmful effects of irresponsible consumption and abuse. But while the increase in prices may limit access by some people, it does not address the pertinent matter of alcohol abuse and associated effects." The company believes people with drinking problems will just find a way around the barrier of higher prices, for example by resorting to dangerous home brews. Many people in Botswana share their concern that the problem may be driven underground. The increase in tax on alcohol is just one of the battles that sellers of liquor are having to fight with the government. Recently it introduced a limit in trading hours - a measure some retailers and bar-owners challenged in court. But they were not successful. The court ruled that new hours, limiting sales from 1900 to midnight (instead of all day) would come into effect, when existing licences expired. It also banned bars and bottle stores from opening on Sundays and public holidays. Botswana and beer have a long history together. Drinking is an intrinsic part of social rituals such as weddings and funerals, as well as the traditional Letsema - where farm workers gather together to share a drink after toiling on the land. Undoing such a bond may take more than simply an increase in the cost of drinking.

5.8.2008 um 15:35:05
--------------------------------------------------------------------------------
19. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Het moeten niet altijd gazelles zijn
Zo'n flesjes open doen durf ik nog niet terug :d
Maar toch bedankt voor je hulp dan weet ik tenminste al waar Eddy het over heeft.Ik had het kunnen denken natuurlijk dat alcohol en paradijs dicht bijeen liggen;)

5.8.2008 um 20:29:16
--------------------------------------------------------------------------------
280. Eintrag
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Maidentrip Aline Sitoé Diatta

http://www.allafrica.com/stories/200802130754.html

De Aline Sitoé Diatta is niet alleen een schip maar ze was ook de Jeanne d'arc van de Casamance
http://en.wikipedia.org/wiki/Aline_Sitoe_Diatta

13.3.2008 um 00:16
ClaudiaSenegal
ClaudiaSenegal
Admin

Aantal berichten : 534
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : Het Schone Limburgse Land (NL)

https://senegal.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum