Senegal Prikbord
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Koningin van het regenseizoen

Ga naar beneden

Koningin van het regenseizoen Empty Koningin van het regenseizoen

Bericht  ClaudiaSenegal za okt 11, 2008 12:38 pm

265. Eintrag
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Koningin van het regenseizoen

Eind jaren 80 van vorige eeuw zochten de inwoners van Oussouye en omstreken zes zwarte stieren. Normaal regende het rond die tijd in de Casamance en stonden de rijstvelden onder water, maar toen kraakte het van de droogte. Op last van de Diola-koningin Toje moesten de inwoners 6 zwarte stieren offeren om het te laten regenen. De dieren werden gevonden en geofferd en nog diezelfde dag plenstte het van de regen.
De bekendste Diola-koningin was Aline Sitoé Diatta maar het gaat me om koningin Toje. Leeft deze vrouw nog? en zoniet wie is haar opvolgster of is het gebruik uitgestorven?
En heeft iemand dat verhaal al ter plaatse gehoord?

31.3.2008 um 02:51
--------------------------------------------------------------------------------
1. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Koningin van het regenseizoen
Die koningin Toje was anders een lepe madam, buiten het offeren van de stieren moesten haar onderdanen voor de offering een week eten klaar maken volgens de traditie, dwz geen gebruik van toubabmiddelen, zoals er zijn metalen kookpotten, lepels, vorken en diens meer, nee alles moest in aarden potten en met de houten pollepel. Na de eerste succesvolle regenbui die dus koningin Toje veel aanzien bezorgde bleek het dat het de week voordien een volle maan was en het dan meestal een week later begint te regenen. Blijkbaar hebben ze in de Casamance geen dure computerprogrammas nodig om een weerbericht te maken alhoewel de aanschaffing van 6 stieren ook wel een hap uit het budget zal halen:)

1.4.2008 um 13:57:08
--------------------------------------------------------------------------------
2. Antwort
Absender: barbarita
Email: s.barbarita@gmail.com
URL:

Betreff: Re: Koningin van het regenseizoen
Uit 'Vrouwen in de traditionele Diola religie'/Saskia van der Valk: "Er zijn echter collectieve problemen waarbij praten geen zin heeft, zoals het uitbreken van een epidemie of een langdurige droogte. In dergelijke gevallen speelt de traditionele religie wel een rol. Jaarlijks houden bijvoorbeeld alle vrouwen van het dorp een regenceremonie, de 'Casira Emitai' genoemd. Zij doen dat bij een speciaal daarvoor bestemd 'boukin'. Mannen nemen niet deel aan deze ceremonie. Wel doen verhalen in het dorp de ronde over de oude koningsgeslachten in de streek, waarvan de mannelijke leden door middel van trommelen de regen konden dwingen neer te vallen. In Tomani (een fictieve naam) kent men echter sinds lang geen koningin meer. Ook voor het oplossen van collectieve problemen waar alleen vrouwen bij betrokken zijn, maakt men waarschijnlijk gebruik van de traditionele religie. Omdat daarbij echter de grootste geheimhouding wordt betracht, valt daar weinig over te melden."
Boven geciteerd artikel uit "Opstellen over vrouwen in de Basse-Casamance en Midden-Gambia", 1987.
Koninginnen of priesteressen als 'Toje' komen vaker voor bij traditionele religies, tegenwoordig ook in de vorm van presidenten met genezende krachten ? Toevallig ook een Diola ?
Aline Sitoe Diatta (1920-1944) was echter behalve Diola koningin met veronderstelde religieuze krachten een van de leiders van een beweging tegen de belastingheffing gedurende de 2de WO, ze werd gevangen gezet door de Franse autoriteiten en overleed in de gevangenis van Timbuctu door ziekte in 1944. Zij is een nationaal symbool in Senegal geworden en 1 van de bekendst symbolen van 'resistance in West Africa'. Traditionele religie kan kennelijk zowel ten goede als ten kwade aangewend worden.
Eddy kennende als een zeer deskundig googler, veronderstel ik dat hij alles op dit gebied al op internet gevonden heeft, hij zou misschien nog eens te rade kunnen gaan bij de Nederlandse Diola-deskundige Jos M. van der Klei. Zijn proefschrift "Trekarbeid en de roep van het Heilige Bos" gaat over de migratie, de rijstbouw bij de Diola, de initiatie-rituelen (bukut) en ook nog over Kumpo en Djarimamma. Per dorp vindt de bukut of initiatierite eenmaal in de 20 a 25 jaar plaats, waarbij honderden stuks vee en tonnen rijst aangevoerd worden. Helaas heeft het proefschrift geen index en koningin Toje heb ik er nog niet in kunnen vinden. (De heer van der Klei is nu gepensioneerd, hij was een kritisch afrikadeskundige of eerder cynisch en negativistisch in mijn ogen, laatstelijk hield hij zich bezig met export naar Casamance van Westerse (witte) moderne bruidsjurken). Zag dit proefschrift voor 18 euro bij Antiquariaat Academia. Ik ga toch maar eens het verhaal "Ah, c'est l'Afrique" van Lieve Joris (Zangeres op Zanzibar, 1992) herlezen !

( http://www.casamance.nl/NL/posts.html hier is ook nog iets over een koningin te lezen, als je je door al het gebabbel heen werkt, kijk onder 10 okt 2006 als je daar niet zo'n zin in hebt, er komt ook wel aardige informatie in voor.) Misschien wat warrig stukje, maar wie weet heeft Eddy er toch wat aan ?


1.4.2008 um 17:29:00
--------------------------------------------------------------------------------
3. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Koningin van het regenseizoen
Normaal zou ik antwoorden met 'bedankt Babs' maar.....tussen al die mistgordijnen ontwaar ik enige deugnieterij:) waar ik wel hard moest om lachen, veel plezier met het herlezen van Zangeres op Zanzibar (ook het Egyptisch gedeelte is het herlezen waard)

1.4.2008 um 17:54:46
ClaudiaSenegal
ClaudiaSenegal
Admin

Aantal berichten : 534
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : Het Schone Limburgse Land (NL)

https://senegal.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum