Senegal Prikbord
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Film op Canvas

Ga naar beneden

Film op Canvas Empty Film op Canvas

Bericht  ClaudiaSenegal za okt 11, 2008 1:25 pm

178. Eintrag
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Film op Canvas

Zondag 18 mei om 21,25 Hr Moolaadé van Ousmane Sembene:)

14.5.2008 um 11:54
--------------------------------------------------------------------------------
1. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
Nog op TV. Zender ARTE, dinsdag 20 mei om 19.00 Hr. L'envoi du chasseur, Franse documentaire (2006) over de initiatieriten van de traditionele krijgers in West Afrika:)

14.5.2008 um 12:20:23
--------------------------------------------------------------------------------
2. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
Ed blijf van de ganja ,zal je misschien wakker blijven alhoewel voor pijn wordt het door sommige dr's al aanbevolen
claudia is nog altijd beter dan elkaar af te z...,zoals we reeds meegemaakt hebben

14.5.2008 um 23:52:12
--------------------------------------------------------------------------------
3. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
ganja is eerder een soort van Afrikaans gras :-D om te roken niet om te drinken.Alhoewel je kan er ook thee van maken of cake mee bakken.

14.5.2008 um 23:14:33
--------------------------------------------------------------------------------
4. Antwort
Absender: Claudia
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
Ben dol op krijgers Wink

14.5.2008 um 20:40:03
--------------------------------------------------------------------------------
5. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
Allemaal nogal verwarrend. Ik heb Moolaadé nog niet gezien, was in 't slaap gevallen vorige keer toen ze het hebben uitgezonden op NL. Ganja groeit in The Gambia in het wild en je hebt er ook Yannick Island soms ook Paradise Island of Coconut Island genaamd waar er Ganjaplantages zijn. Als je het lief vraagt aan het dorpshoofd en hij is goed gezind mag je ze bezoeken. De wiet is niet zo sterk als de Nederwiet en ook de planten bereiken niet de hoogte die ze hier hebben. De politie doet niks al zijn ze goed op de hoogte maar kwatongen beweren dat er geesten en duivels in de buurt zitten en zo is er een bloeiend handeltje ontstaan in het spul Tania ook in Senegal en ze gebruiken dat zeker niet om de kachel aan te steken:-D

14.5.2008 um 23:23:10
--------------------------------------------------------------------------------
6. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
ganja ken ik niet,zoiets als e duveltje of konickske (heb 7 jr in antw gewoond,studie),dvd heb ik niet(zal speler gaan halen,heb je voor 50€),woon bij me ouders normaal enkel voor oud en nieuw en het regenseizoen in sn

14.5.2008 um 23:08:20
--------------------------------------------------------------------------------
7. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
me to :-D

14.5.2008 um 21:42:48
--------------------------------------------------------------------------------
8. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
oei,let maar op ben een krijger,getraint streetfighter en juist me vriendin kwijt

14.5.2008 um 22:00:46
--------------------------------------------------------------------------------
9. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
streetfighters zijn niet direct mijn hapje :-D
en nu voor de rest Mad haha we wijken af

14.5.2008 um 22:04:14
--------------------------------------------------------------------------------
10. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
Hey mensen, teveel aan de ganja gezeten?:-D

14.5.2008 um 22:25:38
--------------------------------------------------------------------------------
11. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
denk dat de meeste onder ons moolaadé al gezien hebben (anders zeker kijke of nog is)en arte kan ik jammer genoeg niet ontvangen, streetfighting is e sport zoals een andere(een afgeleide uit de oosterse vechtsporten waarbij verdediging met alledaagse dingen de basis van is)waar ik nu al veel te oud voor ben,schoenmaker blijf bij je leeftijd

14.5.2008 um 22:36:31
--------------------------------------------------------------------------------
12. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
Ganja amai Eddy dat is al lang geleden ze.Ik heb het ooit geleerd van een Ghanese vriendin in Antwerpen.Gebruiken ze dat in Senegal ook?
Sinds ik gestopt ben met roken durf ik het niet meer.
Wie de film graag wil zien ik heb hem op DVD opgenomen van de TV.

14.5.2008 um 22:47:11
--------------------------------------------------------------------------------
13. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
gras voor de koetjes dus,heb hoger instituut kunstonderwijs op academie (koninklijke wens ik niet te vermemlden)&kunstwetenschappen op ufsia gedaan,vanaar 7 jaar orangestraat antw,geef me maar de volle maan en de drie koningen kank nog is met fredje bervoets en adriaan van de zwarte panter blijven plakken

14.5.2008 um 23:26:25
--------------------------------------------------------------------------------
14. Antwort
Absender: Claudia
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
fijn hoe onder de vlag van 'Film op Canvas' een (on)voorspelbaar gesprek vorm krijgt haha.

14.5.2008 um 23:32:03
--------------------------------------------------------------------------------
15. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
Ja Claudia eigenlijk wel hé Smile
Zal ik mijn copietje opsturen Eddy?

15.5.2008 um 07:36:28
--------------------------------------------------------------------------------
16. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
Ganja is niets voor mij, toen ik 11 jaar geleden op Yannick Island was heb ik wel een pufje gewaagd.....en heb de hele weg terug naar Barra geslapen, daarvoor ga ik niet naar Afrika.....een Gazelle daarentegen, je mag zelf uitmaken wat ik bedoel, en ja Tania kan het?:-D

15.5.2008 um 10:06:32
--------------------------------------------------------------------------------
17. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
De gazelle ook voor mij graag(maar dan het flesje :d)
Ik had niet zoveel problemen met die ganja,kreeg er alleen de slappe lach van tot mijn buik pijn deed.
En ja het kan Eddy,maar deze keer wel graag retour sturen aub.

15.5.2008 um 13:30:21
--------------------------------------------------------------------------------
18. Antwort
Absender: Jan
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
Dames, vergeet die ganja, pink voor mijn part een traan weg en slik dat kropje door. Maar in HUMO stond toch een mooi pleidooi om naar de film Moolaadé te kijken. Heren, kijk ook maar, incl. streetfighters.

"Schaf de vrouwelijke besnijdenis af"

Drie jaar voor zijn overlijden in 2007 draaide Ousmane Sembene, schrijver-cineast uit Senegal, op zijn 81ste zijn laatste film. "Moolaadé", vanavond te zien op Canvas, werd zijn meesterwerk: een krachtig portret van één vrouw die in haar strijd tegen de besnijdenis van meisjes het hele dorp tegen zich krijgt.

Ousmane Sembene: "De mensheid heeft veel kwaads voortgebracht: slavernij, oorlog, burgeroorlog en ook besnijdenis. Dat gebruik is zo oud als de mens zelf, met de islam heeft het niks te maken. Afrika heeft door de eeuwen heen allerlei religies geabsorbeerd, maar wanneer zo'n religie niet voldoet, keren we naar onze eigen tradities terug. En schenkt de traditie geen voldoening, dan wenden we ons weer tot de religie.

Ik ben voor de afschaffing van besnijdenis. Ik veroordeel vooral de stilte van de mannen: die stilte doet mij pijn. Een vrouw is geen stuk vlees. Ik heb vrouwen en kinderen zien sterven aan de gevolgen van die ingreep. Er zijn er die aids oplopen omdat ze met besmette instrumenten zijn besneden. Hoe kan een man dan zwijgen? Een vrouw is het mooiste dat God geschapen heet. Welke leeftijd ze ook heeft, jonge vrouw, moeder, grootmoeder: 't is pure schoonheid. Zelf heb ik het geluk gehad dat ik ben opgegroeid bij mijn twee grootmoeders - zij bestierden het huishouden.

Mannen zijn bang van vrouwen, altijd geweest. Vrouwen hebben meer kwaliteiten dan mannen: daar kunnen wij nooit tegenop, en daarom hebben we hen eeuwenlang onderdrukt. Gelukkig komt daar nu stilaan verandering in.

Mensen vragen me soms waar ik mijn verhalen toch blijf vinden. Simpel: ik heb een grote familie, met meer vrouwen dan mannen, en naar hen luister ik. Hoe ouder ik word, hoe meer ze me toevertrouwen. Ik hoef mijn verhalen niet te zoeken; ze worden me aangeboden.

Canvas, 21.25, zondag 18 mei 2008.

Geen dank dames, alle dank aan Humo en Ousmane Sembene Wink

15.5.2008 um 19:40:32
--------------------------------------------------------------------------------
19. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
Na de vrouwvriendelijke Jan kan ik niet achterblijven, neem eens een kijkje op www.omdat.org en doe ook mee aan het vragenlijstje:)

15.5.2008 um 20:45:12
--------------------------------------------------------------------------------
20. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Film op Canvas
Ik ben nog in hogere sferen na een avondje soefi en derwishen en dat afsluiten met zo'n vrouwelijk eerbetoon van meneer Sembene.....
Amai als dat geen sweet dreams gaat geven Wink

15.5.2008 um 23:22:53
ClaudiaSenegal
ClaudiaSenegal
Admin

Aantal berichten : 534
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : Het Schone Limburgse Land (NL)

https://senegal.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum