Senegal Prikbord
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geliefkoosde plek Tope: Yoff-Layenne

Ga naar beneden

Geliefkoosde plek Tope: Yoff-Layenne Empty Geliefkoosde plek Tope: Yoff-Layenne

Bericht  ClaudiaSenegal za okt 11, 2008 11:24 am

351. Eintrag
Absender: Claudia
Email: tukisenegal@hotmail.com
URL:

Betreff: Geliefkoosde plek Tope: Yoff-Layenne

Zou het geen goed idee zijn over onze geliefkoosde plekken te schrijven? Andere prikkers zouden elementen of gezichtspunten kunnen toevoegen, want ieder ervaart een plek uiteraard anders.

Ik ga alvast de spits afbijten met het historische vissersdorp Yoff-Layenne, waar ik voor het eerst terechtkwam in april 1999, omdat ik een kamer in de ViaVia gereserveerd had (was ook mijn eerste keer Senegal).
Yoff is het leefgebied van de Lébou, stichters van de stad Dakar; een eigenzinnig vissersvolk en aanhangers van het Layenne moslembroederschap.
Dit dorp is politiek volledig autonoom tov Dakar en het bestuur (mét eigen ministers enzo, echt waar!) wordt verzorgd door het Layenne moslembroederschap.
Zij geloven dat hun stichter een reïncarnatie is van de profeet Mohammed. Op het strand staat het mausoleum van deze stichter, Seydina Mouhammadou Limamou Laye.
Het is strict verboden in een bepaalde straal rond het mausoleum te roken, te sporten of te zonnen.
Elke vrijdag verzamelen de gelovigen zich hier voor het vrijdaggebed. Ze dragen dan witte gewaden en mannen en vrouwen zitten door elkaar.
In het dorp mag ook geen alcohol verkocht worden, maar dat is tegenwoordig geen probleem meer; de twee tankstations aan de grote baan hebben genoeg voorraad!
De Layennes hebben eigen religieuze gebruiken doorspekt met traditionele animistische elementen, maar daarover kan Claudia ons zeker meer vertellen.
Yoff-Layenne is intussen 'mijn dorp' geworden en ik kom er graag terug.
Toch vervult het me ook vaak met tegenstrijdige gevoelens, maar daarover later meer.

30.1.2008 um 09:09
--------------------------------------------------------------------------------
1. Antwort
Absender: Tope
Email: vanhoudt703@hotmail
URL:

Betreff: Sabar dokumentaire
Via deze link kan je o.a. een interessante documentaire bekijken, gemaakt door Sophie Schouwenaar als inleiding op haar master thesis over sabar:

http://nl.youtube.com/watch?v=RTDC7hJEqT4

Je kan ook beelden zien van Yoff-Layenne.





5.2.2008 um 09:55:16
--------------------------------------------------------------------------------
352. Eintrag
Absender: Claudia
Email: tukisenegal@hotmail.com
URL:

Betreff: Achtegrondinfo: Simb Gainde



Deze ceremonie heeft zijn oorsprong in een legende:
Een man keert op een dag terug van de jacht wanneer hij onderweg een leeuw tegenkomt. Als hoofd van een gezin dat eten nodig heeft, gaat hij het gevecht met de leeuw aan. Door een bovennatuurlijke spirituele kracht lukt het hem de leeuw te doden. Maar hierdoor heeft de man de karaktereigenschappen van de leeuw overgenomen. De leeuw zit als het ware in hem.

De ceremonie werd vroeger gebruikt om mensen bezeten van geesten te bevrijden. Tegenwoordig is het een waar spectakel, zeer populair en ook bevreesd door kinderen. Zeer gespierde griots (je hebt zeker fysieke kracht nodig bij deze ceremonie). Het vindt plaats in weekenden en vakanties meestal in Dakar en omgeving.

In de ceremonie is een man uitgedost als leeuw (inclusief indrukkwekkende beschilderingen en manen) en een aantal mannen verkleed als vrouwen die de vrouwen van de leeuw voorstellen. Zij kennen hem door en door.
Doel van de ceremonie is om de woedende leeuw (faux lion) te temmen. Dit ritueel gaat gepaard met dans en zang, magiers en acrobaten die het tot een indrukwekkend schouwspel maken.

een korte impressie op You Tube:
http://nl.youtube.com/watch?v=A7ce3nvP0Rw
ClaudiaSenegal
ClaudiaSenegal
Admin

Aantal berichten : 534
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : Het Schone Limburgse Land (NL)

https://senegal.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum