Senegal Prikbord
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Volkskrant: Zwarte Italiaan ‘is vast een illegaal’

2 plaatsers

Ga naar beneden

Volkskrant:  Zwarte Italiaan ‘is vast een illegaal’ Empty Volkskrant: Zwarte Italiaan ‘is vast een illegaal’

Bericht  ClaudiaSenegal wo jan 06, 2010 10:19 am


Zwarte Italiaan ‘is vast een illegaal’

Van onze correspondente Linda Otter op 06 januari '10, 06:00

ROME - Pap Khouma is een modelburger, die vijf talen spreekt – ook Italiaans. Maar hij is zwart. Dan is Italiaan zijn moeilijk, schreef hij in de krant la Repubblica.

Wie 25 jaar lang vernederende opmerkingen hoort, kan twee dingen doen, zegt Pap Khouma, een Italiaanse schrijver van Senegalese afkomst. Of je negeert ze om niet helemaal gek te worden. Of je ziet overal een racistische opmerking in, en dan ben jij degene met de vooroordelen.
Khouma (52) is Italiaans staatsburger. Hij woont sinds 1984 in Milaan, en heeft al vijftien jaar de Italiaanse nationaliteit. Hij is, zou je zeggen, een echte voorbeeldallochtoon, en is helemaal ingeburgerd. Hij spreekt, naast vier andere talen, vloeiend Italiaans.

Ik, zwarte Italiaan
En toch wordt hij voortdurend geconfronteerd met onbenul, vooroordelen of gewoonweg discriminatie, schrijft Khouma in het dagblad la Repubblica in een lange brief, getiteld: Ik, zwarte Italiaan, en mijn dagelijkse leven vol obstakels. Want Khouma mag het Italiaans staatsburgerschap hebben gekregen, hij wordt door zijn zwarte huid nog altijd als vreemdeling beschouwd. En dus vraagt hij: ‘Hebben jullie enig idee wat het betekent om zwart te zijn in Italië?’

Zijn buren lieten hem bij de eerste ontmoeting weten dat ze geen tasjes wilden kopen. De gedachte: een zwarte, dat moet een straatverkoper zijn. Ambtenaren stellen zich niet altijd tevreden met zijn identiteitskaart, ze vragen om zijn verblijfsvergunning. Als Khouma zegt dat hij die niet heeft – hij is tenslotte Italiaan – worden ze agressief. Hoe ben jij dan aan deze identiteitskaart gekomen? vragen ze wantrouwig. En: Begrijp jij wel Italiaans?
Mara Carfagna, minister voor Gelijke Kansen, heeft op Khouma’s brief geschokt gereageerd. Ambtenaren mogen geen racist zijn, zegt ze.

Lega Nord
Veel Italianen vinden dat de immigratie te snel gaat, ze krijgen geen tijd te wennen aan al die culturen. Berlusconi’s xenofobe regeringspartner Lega Nord trekt inmiddels rond de 10 procent van de kiezers.
In Italië kwam de immigratie pas begin jaren negentig op gang, maar de afgelopen jaren geldt het als een van de populairste immigratiebestemmingen in Europa. Niet in de laatste plaats doordat de regering Berlusconi met enorme pardonregelingen 1,5 miljoen illegale arbeidskrachten een werkvergunning heeft gegeven.

Afrikanen
Een tweede of derde generatie immigranten bestaat (nog) niet. Buitenlanders zijn schoonmaker, pizzabakker of boerenknecht, geen trambestuurder, ambtenaar of politicus. Vooral de status van Afrikanen is laag: onder hen zijn veel illegalen, straatverkopers en prostituees.
Maar dat is geen rechtvaardiging voor discriminatie, stelt Khouma. Er zijn genoeg Afrikanen die hun kinderen naar school sturen, die een toekomst willen. Zijn brief is een statement: Laat het afgelopen zijn met de vooroordelen.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1334377.ece/Zwarte_Italiaan_is_vast_een_illegaal
ClaudiaSenegal
ClaudiaSenegal
Admin

Aantal berichten : 534
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : Het Schone Limburgse Land (NL)

https://senegal.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Volkskrant:  Zwarte Italiaan ‘is vast een illegaal’ Empty Re: Volkskrant: Zwarte Italiaan ‘is vast een illegaal’

Bericht  eddy wo jan 06, 2010 11:37 am

Hier past alleen maar een antwoord op uit de Afrikaanse mondelinge traditie
Beste blanke broer
Toen ik geboren ben was ik zwart
Toen ik opgroeide was ik zwart
Als ik in de zon loop ben ik zwart
Als ik ziek ben ben ik zwart
Terwijl jij, blanke man
Toen je geboren werd roze was
Toen je opgroeide blank werd
Als je het koud hebt ben je blauw
Als je bang bent ben je groen
Als je ziek bent ben je geel
Als je doodgaat zul je grijs zijn.
Wie is dan de kleurling?
Jij of ik?
Smile

eddy
Admin

Aantal berichten : 348
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 80
Woonplaats : Edegem bij Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum