Senegal Prikbord
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

opvoeding kinderen

Ga naar beneden

opvoeding kinderen Empty opvoeding kinderen

Bericht  ClaudiaSenegal za okt 11, 2008 12:10 pm

310. Eintrag
Absender: sara
Email: ratje00@hotmail.com
URL:

Betreff: opvoeding kinderen

Graag had ik eens wat meningen en ervaringen gehoord over het opvoeden van kinderen waarbij de man moslim ( mouride) is en de vrouw ( niet-moslim) is. Krijgen kinderen geloof van vader mee, verloopt dit eenvoudig in onze maatschappij? Zorgt dit voor vele discussie? Iemand reeds ervaringen mee?



26.2.2008 um 19:37
--------------------------------------------------------------------------------
1. Antwort
Absender: Janena
Email: refu-spect@planet.nl
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Mijn zoontjes zijn nog klein dus ik kan hier nog niet volledig over meepraten.
Ik heb nog geen ervaring met het aangaan van discussies met mijn kinderen hierover.

Wij voeden onze kinderen op met beide geloven (ik heb een christelijke achtergrond), ze gaan naar een christelijke school en soms gaan ze met oma mee naar de kerk maar leren van mijn man over de gewoontes en regels van moslims.
Ze eten geen varkensvlees en zijn besneden maar zullen later hun eigen weg mogen kiezen..
(en als ze dat van ons niet zouden mogen doen ze het toch wel Wink )

Ik moet zeggen dat mijn man zich zelf best goed aan de meeste regels houdt van de islam maar erg streng in zijn opvattingen is hij eigenlijk niet.
Was hij dat wel geweest dan waren nu nu niet meer bij elkaar, in een relatie als die van ons (2 geloven) moet je allebei flexibel en open zijn naar andere geloven toe.


26.2.2008 um 21:26:12
--------------------------------------------------------------------------------
2. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
ik heb ook een christelijke achtergrond maar ben overtuigd atheist.
later eigen weg kiezen? een besneden flexibel is onomkeerbaar

26.2.2008 um 22:13:20
--------------------------------------------------------------------------------
3. Antwort
Absender: Janena
Email: refu-spect@planet.nl
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Maar besnijden is niet voorbehouden aan moslims.
Joodse kinderen en kinderen uit bijvoorbeeld de VS en Canada zijn ook vaak besneden, in het geval van de kinderen uit de VS en Canada heeft dat met religie niks te maken.

Volgens mij kun je prima atheist/jood/hindoe/boedhist/christen/etc zijn met een besneden geslachtsdeel.

26.2.2008 um 23:05:52
--------------------------------------------------------------------------------
4. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
is soms medisch noodzakelijk (meest gekende phimosis) evenals opereren van de vrouwelijke genitalien

26.2.2008 um 23:51:52
--------------------------------------------------------------------------------
5. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email: Eduard.Peeters@telenet.be
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Hoi Rafiki,
De nieuwe bijbel voor de atheisten : God is niet groot van Christopher Hitchens ISBN 97890 290 8040 8

27.2.2008 um 00:53:35
--------------------------------------------------------------------------------
6. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
tja deze messias zal toch zeker met de naam st christopher en een geschreven bijbel heilig verklaard worden door het vaticaan.
maar het gaat mij hierover,geen enkel geloof,godsdienst of overtuiging is het waard onwetende kinderen zowel meiskes als mannekes onnodig te verminken

27.2.2008 um 09:51:48
--------------------------------------------------------------------------------
7. Antwort
Absender: Janena
Email: refu-spect@planet.nl
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Die mening mag je natuurlijk ook hebben.
Ik heb een andere.

Ik denk dat er lang of kort over gediscusieerd kan worden maar dat er niemand van mening zal veranderen hierover.
Het is voor mijn man dusdanig belangrijk dat ik daarin met hem mee ben gegaan, als het voor hem niet zo belangrijk zou zijn hadden e het trouwens niet gedaan.
In andere gevallen weegt mijn mening zwaarder en gaat hij met mij mee.

27.2.2008 um 10:24:50
--------------------------------------------------------------------------------
8. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
naar alle biologische wetten primeert voor een moeder het belang van het kind boven dat van de man en de daaraan verbonden famillie of overtuiging

27.2.2008 um 10:42:55
--------------------------------------------------------------------------------
9. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Met alle respect rafiki maar besnijdenis bij jongens nu direct verminking noemen euh??? Dat vind ik toch straffe taal ze.
Het al dan niet voor of tegen zijn kan in dit geval weer ellenlange discussies geven maar ik heb wel begrip voor Janena dat ze hierin haar man gevolgd is.Is het niet in elk huwelijk geven en nemen en naar compromissen zoeken.Zo zal het dan ook zijn in een gemengd huwelijk hé nog meer zelfs.

27.2.2008 um 12:04:50
--------------------------------------------------------------------------------
10. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Tania je maakt me bang nu javascript:insertEmotion(\'http://www./forum/bilder/smile/1/12.gif\',\'lang_emotions_cool\');,indien de mogelijkheid zich zou voordoen jou te ontmoeten op een concert ofzo zal ik zeker niet nalaten voorzorgen te nemen teneinde mijn piemeltje de nodige bescherming te bieden javascript:insertEmotion(\'http://www./forum/bilder/smile/1/4.gif\',\'lang_emotions_cool\');

27.2.2008 um 12:35:59
--------------------------------------------------------------------------------
11. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
kijk nu wat een zooitje ik er van maak,pure emotie

27.2.2008 um 12:37:40
--------------------------------------------------------------------------------
12. Antwort
Absender: sara
Email: ratje00@hotmail.com
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Ik las onlangs nog dat er op heden mannen zijn die hun laten besnijden omdat het hygiënischer is.

27.2.2008 um 12:55:54
--------------------------------------------------------------------------------
13. Antwort
Absender: Janena
Email: refu-spect@planet.nl
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Ik wil de besnijdenis-discussie wat mij betreft laten voor wat hij is (het topic gaat over opvoeden wat meer inhoudt dan alleen het wel/niet besnijden van jongentjes).


27.2.2008 um 13:04:14
--------------------------------------------------------------------------------
14. Antwort
Absender: rafiki
Email:
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
sara voor mijn part mag een man zijn oren op zijn kont laten zetten zolang deze dat zelf beslist

27.2.2008 um 14:16:13
--------------------------------------------------------------------------------
15. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Haha amai rafiki zo bang hoef je nu niet direct te zijn hoor naar concerten ga ik met ik andere intenties :d.
Je hebt gelijk Janena we zijn aan het afwijken het ging over opvoeding.
Maar nu we toch over kids in gemengde huwelijken praten vertel er eens wat meer over als je wil.
Hoe doen jullie het bv met taal? tweetalig bewust of net niet?
En zitten jullie op dezelfde golflengte wat betreft opvoeden?

27.2.2008 um 14:35:00
--------------------------------------------------------------------------------
16. Antwort
Absender: sara
Email: ratje00@hotmail.com
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
ik heb nog geen kinderen maar zou graag wat info inwinnen omtrent gemengde huwelijken en kinderen :-)

27.2.2008 um 14:42:09
--------------------------------------------------------------------------------
17. Antwort
Absender: Janena
Email: refu-spect@planet.nl
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
De bedoeling was om ze tweetalig op te voeden.
Ik spreek nederlands met ze en mijn man zou pulaar praten.
Nu is hij daar erg slordig mee wat als resultaat heeft dat ze het wel verstaan maar weigeren te spreken, haha...
Ik vind het eigenlijk wel jammer maar het is niet anders.
Tijdens onze vakanties pakte de oudste wel een en ander op, ik hoop dat we nog een keer voor langere tijd (4,5 weken) heenkunnen zodat ze de senegalese cultuur beter leren kennen.
De laatste keer dat we er waren waren ze 1 en 4 jaar oud en da's best jong natuurlijk.

Ik merk dat mijn man strenger is wat betreft de beleefdheidsvormen naar bezoek toe bij de kinderen maar verder zijn we het grotendeels eens.
Ik hoop dat we op 1 lijn zullen blijven zitten, ook als de pubertijd zich aandiend.
Dat lijkt mij nog de meest uitdagende tijd want dan krijg je te maken met uitgaan, drugs, geweld, discriminatie, etcetc....
We communiceren vel hierover, ik denk dat dat belangrijk is.

27.2.2008 um 15:11:27
--------------------------------------------------------------------------------
18. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Wijze vrouw ben jij want communicatie is inderdaad één van de hoofdpeilers in het opvoeden van onze kids.Daar staat of valt alles mee.
Over die beleefdheidsvormen heb ik ook al eens een babbel gehad met mijn collega die is gehuwd met een Rwandees. En ook hij hecht er enorm veel belang aan dat zijn kinderen (ze hebben er 4 ) overal beleefd en voorkomend zijn.Ik weet niet of veel Afrikanen dat zo belangrijk vinden , maar het viel me daar echt wel op bij hen thuis.
Jammer van dat tweetalig opvoeden hé want de familie ginder zou het waarschijnlijk ook wel fijn vinden.Nu is het inderdaad wel zo dat kinderen snel een taal opnemen tijdens vakantie.
Zeg en Sara vermits jij graag ervaringen wil horen vertel eens ben je dan verliefd (of relatie met...) een Afrikaan? Ben niet nieuwsgierig ze :-D

27.2.2008 um 18:07:13
--------------------------------------------------------------------------------
19. Antwort
Absender: eduard (eddy) peeters
Email: Eduard.Peeters@telenet.be
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Tania, curiosity killed the cat.:p

27.2.2008 um 18:31:10
--------------------------------------------------------------------------------
20. Antwort
Absender: sara
Email: ratje00@hotmail.com
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Ik ben samen met een Senegalees. Wij hebben reeds een tweetal jaar een relatie. Hij is echter nog in Senegal. Vandaag hebben we onze visumaanvraag kunnen indienen ' visum in kader van een duurzame relatie', hopelijk wordt dit goed gekeurd. Wij praten enorm veel over verschillen enzo en het thema kinderen kwam ook al aanbod en toen zei hij me dat hij de kinderen zijn geloof ( hij is mouride) wil meegeven. Dit lijkt me in eerste instantie wat af te schrikken, maar misschien ben ik gewoon niet goed genoeg geïnformeerd. Ik zou graag weten wat er me te wachten staat indien onze relatie verder positief evalueert. :-)

27.2.2008 um 21:25:10
--------------------------------------------------------------------------------
21. Antwort
Absender: Claudia
Email: tukisenegal@hotmail.com
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Mag ik vragen wat je precies afschrikt van de Mouriden? Of is het geloof (of islam) in het algemeen?

27.2.2008 um 21:31:50
--------------------------------------------------------------------------------
22. Antwort
Absender: sara
Email: ratje00@hotmail.com
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Het is eerder de Islam in het algemeen , maar het islam is zo uitgebreid. Ik geloof dat er ook wel verschillen zijn als men al dan niet mouride is( vb fanatieke geloof in marabout) maar daarom niet slechter é.

27.2.2008 um 22:12:54
--------------------------------------------------------------------------------
23. Antwort
Absender: Janena
Email: refu-spect@planet.nl
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Ik denk dat hier in nederland de kans groot is dat kinderen ervoor kiezen om geen (actief) moslim te zijn.
Omdat in Senegal 90% moslim is zullen de kinderen daar zich er niet snel tegen afzetten, hier ligt dat anders.
Je hebt hier te maken met veel andere geloven en negatieve ideen over de Islam.
Als je dan bovendien 1 ouder hebt die geen moslim is weet ik niet of ze voor dat geloof zullen kiezen op het moment dat ze over dit soort dingen na gaan denken in hun pubertijd.

Daarom laten wij onze kinderen hierin vrij, als zij er later voor kiezen om een ander geloof aan te hangen (of geen geloof) dan is dat hun eigen vrije keuze en willen we dat respecteren.
Tot die tijd willen we niet dat ze varkensvlees eten, etc maar later mogen ze daar zelf voor kiezen.

27.2.2008 um 22:24:21
--------------------------------------------------------------------------------
24. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen
Tuurlijk dat is normaal hé dat je graag zoveel mogelijk wil weten daarover.
Er bestaan ook forums voor mensen met een buitenlandse partner misschien kan je daar ook eens je licht opsteken.Ik ben een bleuke wat dat betreft ben met een toubab gehuwd Wink
In ieder geval veel succes met de visumaanvraag.

27.2.2008 um 23:15:39
--------------------------------------------------------------------------------
25. Antwort
Absender: Coucou
Email: coucouxerres@yahoo.com
URL:

Betreff: Re: opvoeding kinderen

Onlangs vroeg ik aan mijn vriend die alleen zijn dochtertje opvoedt wat hij dacht over gemengde opvoeding, ik vroeg hem wat hij ervan dacht dat ik zijn dochter zou opvoeden en de Westerse gewoonten zou aanleren, hij antwoordde alles is voor mij ok , ik zou heel graag hebben dat je haar de gewoonten en de gebruiken van de Westerse cultuur leert en ik weet dat je haar dat goed zal leren en dat zij zal er heel veel van gaat opsteken.
Mij gaat het vooral om respect en erkenning van de 2 culturen zei hij, ik hoop dat ze de "ideale" mix van ons 2 kan en wil meedragen!
Wat ik (Coucou) ook hoop uit de grond van mijn hart!
Het enige wat ik absoluut "niet" wil zei hij is dat ze gaat roken of drinken in haar leven!
Toch een mooi uitgangspunt hé zou ik zeggen....

Coucou

P.S. Wat mij wel opvalt is dat de Afrikaanse kinderen veel gedisciplineerder zijn dan hun Westerse (lees Europese leeftijdgenootjes) veel minder druk,en gehoorzaam kortom het bevalt mij enorm! Misschien omdat zij (nog niet) zo verwend zijn......

2.3.2008 um 15:54:47
ClaudiaSenegal
ClaudiaSenegal
Admin

Aantal berichten : 534
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : Het Schone Limburgse Land (NL)

https://senegal.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum