Senegal Prikbord
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Griots -----------

Ga naar beneden

Griots ----------- Empty Griots -----------

Bericht  ClaudiaSenegal za okt 11, 2008 12:41 pm

260. Eintrag
Absender: eduard (eddy) peeters
Email:
URL:

Betreff: Griots

Anders dan in Europa soms wordt aangenomen, zijn de griots niet de enige erfgenamen van de geschiedenis in de Afrikaanse savannestreken bezuiden de Sahara. Destijds waren de oude 'mannen van kennis' of 'traditionalisten', of het nu edelen waren, vissers of jagers, smeden of wevers, even waardevolle bronnen van informatie op de meest uiteenlopende gebieden: geschiedenis,initiatie, gebruiken en dergelijke.

4.4.2008 um 03:47
--------------------------------------------------------------------------------
1. Antwort
Absender: Claudia
Email: tukisenegal@hotmail.com
URL:

Betreff: Re: Griots
Griots zijn springlevend, In Senegal komt de overgrote meerderheid van de musici en dansers uit de kaste van de Griots. Enerzijds genieten ze veel aanzien maar als je als meisje je ouders een hak wil zetten moet je met een Griots thuiskomen. Ze trouwen meestal binnen hun eigen groep.

Een stukje uit een paper dat ik schreef

Griots
De traditionele Wolof-samenleving in Senegal is sterk gestratificeerd in de vorm van endogame klassen: de géer (vrije mensen: adel, middenstand en boeren), de ñeeño (ambachtslieden) en de jaam (slaven). Onder de ñeeño vallen de Gewël (griots) die je zou kunnen beschrijven als lofzangers maar zij vervullen o.a. ook een rol als historicus, genealoog, verhalenverteller, adviseur, woordvoerder, diplomaat, bemiddelaar, getuige, musicus, componist, vaste deelnemer aan ceremonies en leraar. Mannen en vrouwen in deze kaste zijn van oudsher verbonden met de géer, wiens genealogie en familiegeschiedenis zij beheren en schrijven. De griots combineren het verbale prijzen met muziek (een keur aan drums en snaarinstrumenten) en dans. Aan het einde van de 19e eeuw verloor de oorspronkelijke adel zijn macht en verandert de maatschappij drastisch, waardoor de stratificatie veel minder strikt wordt. De groep griots is echter sterk endogaam gebleven maar hun broodheren zijn andere geworden.


Aanrader:
Thomas Hale. Griots and Griottes. Bloomington: Indiana University Press, 1998.

8.4.2008 um 22:08:13
--------------------------------------------------------------------------------
2. Antwort
Absender: Coucou
Email:
URL:

Betreff: Re: Griots

Mijn allereerste kennisname van griots was tijdens mijn eerste bezoek aan Senegal waar ik in enorme afgestorven "boababs" enkele schedels zag liggen,de gids die me vergezelde zei me dat vroeger wegens hun enorme verdienste en kennis enkel griots het recht hadden om in "boababs" begraven te worden wat als een enorme eer in Senegal beschouwd werd!
Nadien vernam ik ook nog tijdens mijn avondlessen Frans dat telkens er een griot in Afrika stierf, de inwoners zeiden dat ,dat hetzelfde was of er was een enorme bibliotheek uitgebrand!
Dat vond ik toen heel symbolisch uitgedrukt, maar idd. er schuilt een enorme waarheid in.
Ik wou dat die tijd terug kwam van griots en vertellers, wij kunnen het in dit tijdperk van flistende communicatie "helaas" niet meer voorstellen.

Coucou

4.4.2008 um 18:47:50
--------------------------------------------------------------------------------
3. Antwort
Absender: Tania
Email:
URL:

Betreff: Re: Griots
Ooit in een ver verleden kenden wij hier in onze contreien ook een soort van griots hé,de troubadours of bard en de minstreel.
Maar die vergelijking met een bib is inderdaad wel treffend.


5.4.2008 um 07:51:38
--------------------------------------------------------------------------------
4. Antwort
Absender: Peter H
Email: Doberden23@mns.com
URL:

Betreff: Re: Griots
Omdat Afrika in het verleden geen geschreven geschiedenis kende, waren de griots van enorm belang. Zij vertelden de familiegeschiedenissen. Of liever zij zongen ze. Mondelinge overlevering. Zij werden daar ook dik voor betaald.

5.4.2008 um 15:02:02
--------------------------------------------------------------------------------
5. Antwort
Absender: Jan
Email: j.rosseel@hotmail.com
URL:

Betreff: Re: Griots
BTW en ook anders dan bij ons kunnen het ook vrouwen zijn hé die griots. En zingen is inderdaad slechts 1 aspect, uiteraard het meest populaire. Maar net zo goed zijn het "wijzen" die voor alles en nog wat worden geraadpleegd, van succes bij het voetbal tot echtscheidingskwesties. Wonderbaarlijk gaat dat in Afrika goed samen met de islam.

Ik blijf het herhalen: een goed boek over het leven van de moderne griot (vnl. dan muzikaal) is In Griot's Time van Banning Eyre waarin hij optrekt met Djelimady Tounkara. Djeli betekent overigens griot.

6.4.2008 um 14:30:56
--------------------------------------------------------------------------------
6. Antwort
Absender: Jan
Email: j.rosseel@hotmail.com
URL:

Betreff: Re: Griots
Bedankt voor de tip, Claudia! Ik bestel 'm meteen. Er bestaat sinds vorig jaar ook een paperbackversie blijkbaar.

http://www.iupress.indiana.edu/catalog/product_info.php?products_id=68409

9.4.2008 um 08:51:16
--------------------------------------------------------------------------------
7. Antwort
Absender: Sophie
Email:
URL:

Betreff: Re: Griots
Hoi allemaal,

In mijn scriptie vind je ook veel informatie over Griots terug, heb er volgens mij een heel hoofdstuk aan besteed.

Via www.sophie-sabar.nl is de scriptie online te vinden.

Met groet,
Sophie

9.4.2008 um 09:44:25
ClaudiaSenegal
ClaudiaSenegal
Admin

Aantal berichten : 534
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 52
Woonplaats : Het Schone Limburgse Land (NL)

https://senegal.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum