Senegal Prikbord
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoofddoeken bij de Belgische moslima's

4 plaatsers

Ga naar beneden

Hoofddoeken bij de Belgische moslima's Empty Hoofddoeken bij de Belgische moslima's

Bericht  eddy ma jun 29, 2009 8:24 pm

Antwerpen staat nog maar eens op zijn kop, hoofddoek of niet in scholen en openbare functies? Je kan geen krant openslagen of er is wel een artikel te vinden over dat stukje textiel. Religieuze discriminatie schreeuwen de jonge moslima's voorafgegaan door een Immam, maar is dat wel zo? Mijn kreupel geheugen zegt larie, meen ooit eens gelezen te hebben dat er niets over een hoofddoek i.d. koran staat wel over een sluier en zo. De vraag is dus in welke soera staat er letterlijk dat je als gelovige moslima een hoofddoek moet dragen en waarom zie je zo weinig hoofddoeken in Senegal, Mali, The Gambia, allemaal zondaars daar? Laughing

eddy
Admin

Aantal berichten : 348
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 80
Woonplaats : Edegem bij Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoofddoeken bij de Belgische moslima's Empty Re: Hoofddoeken bij de Belgische moslima's

Bericht  Coucou ma jun 29, 2009 10:59 pm

Hallo Eddy,

Je ziet wel degelijk vrouwen met een hoofddoek of sluier in Senegal en ook in Kenia, toch denk ik dat het meestal de oudere vrouwen zijn.
Alhoewel ik ook in Kenia al heel mooie,jonge meisjes zag gesluierd helemaal in het zwart dat ik soms dacht: zonde zichzelf zo wegstoppen...
Ja ik denk dat het een eindeloze discussie zal blijven vandaag nog in de krant gelezen vroeger de nonnen op school waren hun haren ook helemaal weggestopt onder een kap soms wel een dubbele en toen kraaide er ook geen haan over, nee want sommigen onder ons waren echt bang van die nonnen affraid affraid
Idd. het schijnt dat daar in de koran niets over staat geschreven, m.i. misbruiken de moslima's in Antwerpen deze discussie een beetje ik kon mij niet van de indruk ontdoen toen ze vorige week op televisie kwamen dat ze zelfs een beetje vrij agressief overkwamen.
Maar wat dan te denken van de jongens: als ze getrouwd zijn willen (eisen) ze dat hun vrouwen een hoofddoek dragen want dat getuigt van respect tegenover hun echtgenoot ... silent silent silent

Misschien dat Claudia hier ons wat meer duidelijkheid kan geven wat de religie voorschrijft??

Coucou sunny sunny sunny

Wat een heerlijk weertje nu hé, laat dat zo nog maar enkele maanden duren

Coucou

Aantal berichten : 62
Registratiedatum : 14-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoofddoeken bij de Belgische moslima's Empty Re: Hoofddoeken bij de Belgische moslima's

Bericht  eddy di jun 30, 2009 12:11 am

Nou ik kraaide wel hoor maar niet over die nonnen (pinguins noemden wij ze) Wat me wel heel hard stoorde was mijnheer pastoor die te pas en ten onpas door de straten dwaalde meestal met een paar misdienaars en dat praktisch iedereen in de dorpen toch een knieval deed. Ik heb het altijd als iets dwingends ervaren en ik was blij toen ze andere kledingsvoorwaarden kregen, zowel de pastoors als de nonnen. Ik hoefde niet alle dagen als ongelovige op de neus gedrukt krijgen dat het katholisisme hier de staatsgodsdienst was. Hetzelfde dwingend aspect voel ik nu met de muslima's. Voor mij mag iedereen in zijn kelder een geit of de huispoes gaan aanbidden, maar houd het proper zou ik zeggen. Laughing Ik wacht het oordeel van Claudia af. Wat het weer betreft voor mij mag het wat minder, zweet me te pletter maar dat heeft waarschijnlijk met mijn gezondheid te maken. In Afrika heb ik nooit zoveel gezweet als hier en toen ik in Mali zat was het toch 13 tot 15° warmer. sunny

eddy
Admin

Aantal berichten : 348
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 80
Woonplaats : Edegem bij Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoofddoeken bij de Belgische moslima's Empty Re: Hoofddoeken bij de Belgische moslima's

Bericht  Tope di jun 30, 2009 8:29 pm

No No No No

Vroeger liepen onze nonnen inderdaad ook in het zwart gekleed en droegen ze een kap.

Het enige verschil met de moslima's is dat zij niet in groten getale in het straatbeeld kwamen.

In een moslimland moet ik de chador en alle uitingen van de moslimcultuur er wel bijnemen, want ik ben daar maar een gast.

In eigen land stoort die hoofddoek mij wel - en dan zeker die pinguins (vrouwen helemaal in het zwart) die je naar mijn gevoel steeds meer in het straatbeeld tegenkomt.

Het totaal verbod op het dragen van een hoofddoek in de studie- en werksfeer zou al een stap in de goede richting zijn.

De directrice van het Atheneum van Antwerpen is een boegbeeld van multiculturaliteit, openheid en integratie.
Als ook in deze school het dragen van een hoofddoek verboden wordt, dan zal daar zeker een gegronde reden voor zijn, mijn gedacht.

De oproep van imam Nordine Taouil aan de moslims om hun kinderen in september niet naar school te sturen en ook andere uitlatingen van deze man - die naar mijn mening getuigen van een gebrek aan respect voor niet-moslims - zijn een duidelijk signaal dat echte integratie nog veraf is.

Tope

Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 10-10-08
Leeftijd : 76
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoofddoeken bij de Belgische moslima's Empty Re: Hoofddoeken bij de Belgische moslima's

Bericht  eddy di jun 30, 2009 9:32 pm

En dat is dan nog niet alles. In een intervieuw met een moslem in een bergdorp zegt die man tegen Jan Leyers
in het programma "de weg naar Mekka" 50 jaar geleden was hier niet één hoofddoek te zien" De plaats plus minus honderd kilometer van Mekka, het heilige der heiligen. Toen begon ik toch wel te vermoeden dat de waarheidsgetrouwheid van die moslima's toch niet dat was, ofwel maken die Immam's ze wat wijs en ratelen ze maar wat Smile

eddy
Admin

Aantal berichten : 348
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 80
Woonplaats : Edegem bij Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoofddoeken bij de Belgische moslima's Empty Re: Hoofddoeken bij de Belgische moslima's

Bericht  eddy di jun 30, 2009 9:33 pm

Was in een van de laatste afleveringen Embarassed

eddy
Admin

Aantal berichten : 348
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 80
Woonplaats : Edegem bij Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoofddoeken bij de Belgische moslima's Empty Re: Hoofddoeken bij de Belgische moslima's

Bericht  Tope wo jul 01, 2009 2:15 am

In lang vervlogen tijden was dat hier toch ook zo, Eddy: de kerkgangers slikten alles wat de pastoor hen tijdens de preek wijsmaakte.

Wees er maar zeker van dat sommige moskeeën broeihaarden van extremisme zijn.

Tope

Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 10-10-08
Leeftijd : 76
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoofddoeken bij de Belgische moslima's Empty Re: Hoofddoeken bij de Belgische moslima's

Bericht  dirk wo jul 01, 2009 10:36 am

er is nog een lange weg te gaan. op sommige plaatsen (Afganistan, Pakistan) staan ze nog 500 jaar achter. ik heb het dan wel op de fundamentalisten. maar dat heeft volgens mij niets meer met islam te maken. als de immam de meisjes oproept om niet meer naar school te gaan, gaat het nog moeilijker worden voor hun later. of misschien willen ze hun vrouwen dom houden. het wordt tijd dat de vrouwen is wat meer rechten gaan eisen.

dirk

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 21-10-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoofddoeken bij de Belgische moslima's Empty Voor Tope

Bericht  eddy wo jul 08, 2009 12:09 pm

Die Imam Nordine Taouil is van het eerste leugentje niet gebarsten. Nu weer tijdens een intervieuw in Humo was het weer van dat. Humo Beschouwt U de Koran als een kunstwerk? Taoul Maar natuurlijk! De Koran is, in tegenstelling tot de Bijbel, niet schriftelijk maar mondeling overgedragen. Eeuwenlang hebben gelovigen de teksten - duizenden woorden, honderduizenden letters! - uit het hoofd geleerd en zo doorgegeven van generatie op generatie. De hele wereld rond.
Eeuwenlang? Ofwel liegt hij hier ofwel zat hij te slapen tijdens de geschiedenisles. Volgens Paul Lunde in zijn verhaal van de Islam : anno 610, de eerste openbaring op de berg Hira bij de stad Mekka. Anno 632 de dood van Mohammed. Anno 650 onder de derde kalief Oethman werd uiteindelijk al het materiaal bijeengebracht voor een geschreven standaardtekst. Deze was voltooid in 650 en alle latere korans baseren zich op deze tekst.
De klus was geklaard op 40 jaar wat een opmerkelijke prestatie genoemd kan worden en geen eeuwen zoals Taoul aangeeft. Mohammed was analfabeet en gaf zijn volgelingen de ontvangen openbaringen door, die ze uit het hoofd leerden. De secretaris v.d. Profeet Zayd ibn Thabit die wel kon lezen en schrijven noteerde de openbaringen op elk beschikbaar materiaal-dunne vlakke stenen, stukken leer, potscherven, het platte vlak van de schonken van kamelen etc. Natuurlijk waren de mensen in die tijd meestal analfabeet en werd de Koran verspreid door mondelinge overlevering en vermits de Koran niet vertaalbaar wordt geacht en in het Arabisch moet geciteerd worden hebben duizenden die taak ter harte genomen maar strikt gezien geen antwoord op de vraag van Humo

eddy
Admin

Aantal berichten : 348
Registratiedatum : 09-10-08
Leeftijd : 80
Woonplaats : Edegem bij Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoofddoeken bij de Belgische moslima's Empty Re: Hoofddoeken bij de Belgische moslima's

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum