Senegal Prikbord
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

ITARA: HET TEWERKSTELLINGSPROJECT VOOR DE AFRIKAANSE GEMEENSCHAP IN ANTWERPEN

Ga naar beneden

ITARA: HET TEWERKSTELLINGSPROJECT VOOR DE AFRIKAANSE GEMEENSCHAP IN ANTWERPEN Empty ITARA: HET TEWERKSTELLINGSPROJECT VOOR DE AFRIKAANSE GEMEENSCHAP IN ANTWERPEN

Bericht  Tope ma okt 13, 2008 6:24 pm

Quote
Voor nieuwkomers is de stap naar de arbeidsmarkt niet altijd even vanzelfsprekend. Sinds een jaar helpt het project Itara (Itara is Swahili voor ‘het licht) Antwerpenaren met Afrikaanse roots deze stap makkelijker te nemen.

Het lokaaltje van Itara bevindt zich in het hart van ‘Afrikaans Antwerpen’ in de Sint Elisabethstraat, vlak aan het De Coninckplein. Daar houdt verantwoordelijke Dame Diouf elke dag open deur om mensen die problemen ondervinden in hun zoektocht naar werk met raad en daad bij te staan. Hij helpt de werkzoekenden bij het opstellen van een CV en sollicitatiebrief, toont hen de weg naar de VDAB, verspreidt vacatures en verstrekt informatie over mogelijke werkgevers en eventuele opleidingen. Itara is een initiatief vanuit de Afrikaanse gemeenschap zelf, dat door het DIA ( Dienst integratie van de Stad Antwerpen)wordt gesubsidieerd.

“Wanneer iemand zich aanmeldt probeer ik eerst zoveel mogelijk informatie te vragen” vertelt Diouf. “Ik ga na in welke mate ze vertrouwd zijn met het Nederlands. Als hun kennis van de taal te beperkt is, verwijs ik de mensen dan ook eerst door naar het Huis van het Nederlands. Ik controleer ook of ze zich al hebben ingeschreven bij de VDAB. Als dat nog niet het gebeurd is, leg ik hen uit hoe ze dit in orde kunnen brengen. Pas daarna begint mijn werk eigenlijk.” Dat werk bestaat voornamelijk uit het leren kennen van de werkzoekende om te weten over welke ervaring die reeds beschikt en welke sector het best past. “Er wordt ook gepeild naar de motivatie van de kandidaten, want ik wil geen ongemotiveerde mensen naar een gesprek sturen.”

Itara probeert ook bepaalde cultuurverschillen tussen de sollicitanten en de Belgische arbeidsmarkt te overbruggen. “We bereiden de mensen voor op hun sollicitatiegesprek en proberen hen te sensibiliseren omtrent bepaalde attitudes waar men hier veel belang aan hecht, zoals stiptheid bijvoorbeeld.” Of er vaak voorkomende misverstanden bestaan? “Veel allochtonen zien in alles racisme. Racisme is natuurlijk een realiteit, maar niet overal. Soms is het een kwestie van inbegrepen communicatie. We proberen hen daar attent op te maken.”

Ondertussen werkt Itara ook met een paar werkgevers samen. Zo organiseerden ze onlangs een bezoek aan een bedrijf in Malle. “We willen informatie geven over alle aspecten van de arbeidsmarkt, dus ook over de vakbonden en de RVA bijvoorbeeld. In de paasvakantie hebben we nog een gezamenlijke activiteit met het ABVV georganiseerd. En op 25 april geven we een infosessie voor mensen die als zelfstandige willen beginnen.” Verder wordt er nauw samengewerkt met instellingen zoals onder andere het OCMW, WerkWijzer en Levanto.

Momenteel volgen een vijftigtal mensen een traject bij Itara. “Sinds februari hebben we een twintigtal concrete resultaten geboekt. Dus mensen die hun weg hebben gevonden naar werk, een opleiding of trajectbegeleiding. Het eigenlijke vinden van een job is niet het eerste punt bij, wel het vertrouwd maken van de mensen met de lokale arbeidsmarkt.” Of er nog dingen beter kunnen? “Momenteel hebben we veel contacten met interimkantoren, maar duurzame jobs blijven echter zeldzaam. Soms zijn er ook mensen die verzwijgen dat ze een diploma hebben. Ze denken dat ze toch geen kans maken op een geschikte baan voor hun kwalificaties. Dat vind ik ontzettend spijtig.”
Unquote

Itara
Initiatief voor Toeleiding van Afrikanen naar Arbeidsvoorzieningen in Antwerpen
Contact:
Dame Diouf
Sint Elisabethstraat 11
2060 Antwerpen
03/233 20 43

Bron: http://www.site.kifkif.be/kifkif/nieuws.php?nws_id=957&page_class=&open_menu_id=40&i_cat=&i_subcat=

Tope

Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 10-10-08
Leeftijd : 76
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

ITARA: HET TEWERKSTELLINGSPROJECT VOOR DE AFRIKAANSE GEMEENSCHAP IN ANTWERPEN Empty Re: ITARA: HET TEWERKSTELLINGSPROJECT VOOR DE AFRIKAANSE GEMEENSCHAP IN ANTWERPEN

Bericht  Tope ma okt 13, 2008 6:26 pm

Sorry, nog iets vergeten:

Auteur: Medhi Koocheki - Datum: 23/04/2007

Tope

Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 10-10-08
Leeftijd : 76
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum